Push for Pride – Kampanjen som pushar för förändring

Idag startar kampanjen ”Push for pride”, en kampanj som inte bara ska öka medvetenheten om förtrycket mot hbtq-personer världen över, utan även fungera som ett verktyg för förändring. Förändringsarbetet når sin kulmen under festivalen, som i år går av stapeln 10 juni i Göteborg. 

Förändringen börjar på www.pushforpride.se där flera ambassadörer kommer att presentera varsitt tema till dess att festivalen inleds. Med ett enkelt knapptryck kan besökarna vara med och stödja kampanjen och pusha för förändring. Knapptrycket fungerar som en namninsamling som skickas vidare till betydelsefulla makthavare, bland annat statsminister Stefan Löfven.

– Vi har en lång väg kvar i arbetet för en värld där en får lov att vara och älska vem en vill. I årets kampanj lyfter vi blicken och ser bortom våra egna gränser. Genom att prata om hur situationen ser ut för hbtq-personer ser ut och tillsammans visa att vi vill ha en förändring, vill vi sätta press på våra beslutsfattare att vidta faktiska åtgärder, säger Emma Percival på West Pride.

Alla ambassadörer har personlig erfarenhet av fördomar och förtryck. Först ut är Aleksa Lundberg, skådespelare, journalist och transaktivist. Just transpersoner är den grupp under hbtq-paraplyet som mår sämst och Folkhälsoinstitutets senaste mätning visar att 50 procent av Sveriges transpersoner någon gång försökt ta sitt eget liv. Aleksa lyfter i sitt tema behovet av att lyfta fram och prata om transpersoners situation, både inom hbtq-rörelsen och i övriga samhället.

– Vi inom hbtq-gruppen måste också göra upp med vårt rasistiska, patriarkala, transfobiska och funkofobiska arv, säger Aleksa Lundberg, vars film finns tillgänglig på webbplatsen från och med måndag 27 april.

Knappen på www.pushforpride.se kommer att kompletteras med en verklig knapp som kommer att finnas på plats i Nordstan under de första veckorna i juni. Dessa knapptryckningar räknas också in i förändringsarbetet. Innan dess, fredagen den 8 maj, bjuder West Pride in till mer information om kampanjen, programsläpp och tjuvläsning av årets programblad på Yaki Da.